fredag 1 oktober 2010

Mistlur

Hösten har inletts med båtarnas mistlurar som väcker mig till dimmiga morgnar. En verklig favoritpurrning kan jag lova. Redan innan jag drar upp rullgardinen vet jag något om vädret. De senaste morgnarna har det varit riktig tjocka en bra bit inåt landet som sedan tunnats ut till soliga, klara dagar. Mår bra under den här årstiden, det är något med luften, med temperaturväxlingarna och mörkret som lägger sig om natten.
Denna tid på året brukar vanligtvis vara hektisk och intensiv i uppstarter och händelser. Så även detta år. Har inte haft mycket tid över men tar till vara på de tillfällen som yppar sig. Lotusblomman tar sig och nu är det bara axelbanden kvar. Men ... ska den vara så ... kvadratisk?
Har aldrig fattat vad som gör att vissa färger är så svåra att fånga på bild och har verkligen försökt i alla olika ljus att få fram färgen. Skit samma - men den är en mätt ljusblå. Inte grå och inte lavendel. utan blå.
När jag slarvade runt i Edinburgh stötte jag på en Rowanbok, "A Yorkshire Fable" från 2003. Blev intresserad av nästan alla beskrivningar, åtminstone som inspiration och när jag kom hem hittade jag den på AbeBooks (som är en bra antikvariatssite som täcker både Storbritannien och USA). Nu har den kommit och jag är så glad! Är den någon därute som vet ett bra ersättningsgarn för det gamla Rowangarnet Magpie och Magpie Aran?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar