söndag 17 juli 2011

save me, save morris

Ämäh äh, somethings rotten in the state of bleedin' Denmark.



Trodde bestämt att jag följt beskrivningen till Morris till punkt och pricka men det verkar inte bättre än att mina punkter och prickar är dumma i huvudet. Beskrivnngen stipulerar gällande ärmarna att:


"Cont in rib, shaping sides by inc 1 st at each end of 3rd (3rd: 5th: 5th) and every foll 8th (10th: 10th: 10th) to 39(53: 55: 55) sts, then on every foll 10th (-: -: 12th) row until there are 51 (-: -: 57: 59: 61) sts, taking inc into rib. Cont straight until sleeve measures 45(46: 47: 48: 49: 50) cm ending iwith a WS row."


Så gjorde jag MEN när jag nu har kommit till ökningarna på tionde varven och har nått en summa av 53 maskor med mål på 55 maskor innan jag skulle ge mig på ökningarna var tolvte varv har jag redan nått en ärmlängd på 60 cm. Kan det vara så att jag inte alls skulle öka per varv utan per rad?


Ärmarna är skitsmala och lååånga och inte alls som de ska vara. Hur ska jag göra för att göra om och göra rätt?


Aaaaargh.

3 kommentarer:

  1. Rätan är varv 1, avigan är varv 2 etc...
    Så stickar du fram och tillbaka en gång så har du stickat 2 varv. Det borde kanske kallats rad på svenska, men det gör det inte...
    Om du stickar största storleken ska du göra en ökning i varje sida på varv (rad)5, 15, 25, etc
    På det här mönstret borde ökningarna komma med ca 5 cm mellanrum.

    SvaraRadera
  2. Tack Marika!

    Ja du, när du skriver det på det sättet lät ju allt självklart. Alldeles för självklart för att det ska kännas okej. Fattar faktiskt inte hur jag tänkt.

    Tar en liten paus innan jag repar upp. Ska bara sura först.

    SvaraRadera
  3. Men vad roligt när andra också erkänner att även dom stickar fel, inte läser hela mönstret så dom förstår det innan dom börjar på. Tur att det inte bara är jag som är sådan. :-D

    SvaraRadera